Mongolští buddhisté chrání přírodu

Mongolští buddhisté chrání přírodu – Příručka o náboženství, životním prostředí a rozvoji

Монгол Бурханы Шашинтнуудын Байгаль Хамгаалах Үйл Ажиллагаа – Шашин, Байгаль орчин, Хөгжлийн тухай гарын авлага

Urantsatsral Chimedsengee, Amber Cripps, Victoria Finlay, Guido Verboom, Ven Munkhbaatar Batchuluun, Ven Da Lama Byambajav Khunkhur*1
Alliance of Religion and Conservation

Kapitola 1 Udržitelnost a lidský rozvoj: Přehled

V mongolštině Volný český překlad
Нэгдүгээр Хэсэг: Монголын Бурханы Шашин Kapitola první: Buddhismus v Mongolsku
Монгол орны хувьд XIII зуунаас XX зууны эхэн үе хүртэл бурханы шашин гол шашин байв. Харин XI зуун буюу Чингис хааны сэргэн мандалтаас багаар бодвол 2 зууны өмнө Монгол оронд бурханы шашин дэлгэрч байсныг археологийн олдворууд баталдаг. 1920 оноос 1990 он хүртэлх коммунист дэглэм тогтсон 70 жилийн хугацаанд шашингүй үзлээр замнасан бөгөөд 1930-аад оны сүүлээр улс төрийн бодлогоор бурханы шашныг хориглож, лам хуврагуудыг аймшигтайгаар хэлмэгдүүлэн сүм хийдийг нь сүйтгэсэн байна. Ингэхдээ эрдэм номтой дээд лам нарыг устган дунд лам нарыг шорон гянданд хорьж бага залуу лам нарыг хүчээр энгийн ард болгож байжээ. Buddhismus byl v Mongolsku majoritním náboženstvím od 13. století do počátku dvacátého. Ve skutečnosti ale některé archeologické nálezy naznačují přítomnost buddhismu v Mongolsku už v jedenáctém století, přinejmenším dvě století před Čingischánovou říší. Nicméně po téměř 70 let, od přijetí sovětského komunismu v roce 1920 až do příchodu demokracie v roce1990 bylo oficiálním “náboženstvím ” v Mongolsku ateismus. A od konce 30. let dvacátého století byl buddhismus zakázán, chrámy a mniši zničeni – mnoho z nich během brutálních čistek, kdy byli vyšší mniši zabiti, jejich zástupci uvězněni a tisíce mladých mnichů se vrátilo do společnosti.
1992 онд баталсан үндсэн хуулиар иргэний шашин шүтэх эрх чөлөөг баталгаажуулснаар лам хувраг, сүм хийдүүд Монголчуудын өдөр тутмын амьдралд эргэн ирсэн. Гурван сая шахам хүн амын 1.5 сая нь бурханы шашныг шүтдэг тул энэ шашин нь Монгол улсын гол шашин мөн. Хүн амын 40 хувь нь шашингүй үзэлтэн байхад 4/10 орчим хувь нь лалын шашинтан бөгөөд үлдсэн 6 хувийг нь христэд итгэгчид, бөө мөргөлчид болон өөр бусад шашинтнууд эзэлдэг байна. Teprve od roku 1992 uznává ústava právo lidí na svobodu vyznání a tak jsou chrámy, kláštery a mniši opět v každodenním životě Mongolů vidět. Buddhismus je v Mongolsku znovu převládajícím náboženstvím a s přibližně 1,5 miliónem věřících, tvoří v třímiliónovém Mongolsku kolem 50 procent. Ostatní jsou většinou ateisté – asi 40 procent, zbylých asi 10 procent tvoří Muslimové (4 procenta), šamanisté, křesťané a další.
Бурханы шашныг дахин сэргэхтэй зэрэгцэн Улаанбаатар хотод христийн шашны сүм хийдүүд олноор байгуулагдаж байгаа бөгөөд Казах угсаатны амьдарч байгаа Монгол орны баруун хэсэгт лалын шашны сүмүүд ч байгуулагдаж байна. Plodná rekonstrukce buddhismu byla následována výstavbou náboženských staveb patřících k jiným vyznáním – včetně křesťanských kostelů hlavně v Ulaanbaataru a mešity v západním Mongolsku, kde žije mnoho Kazachů muslimského vyznání.
2005 онд хийсэн статистикийн судалгаагаар бурханы шашны 157 сүм хийд, христийн шашны 70 сүм, лалын шашны 7 сүм, өөр бусад шашны 6 сүм тоологдсон бол 2’349 бурханы шашны лам хувраг, 223 христийн шашны номлогч, 349 лалын шашны номлогч өөр бусад шашны 6 номлогч бүртгэгдсэн байна. Христийн шашны ихэнх сүм Улаанбаатар хотод байршилтай байх бөгөөд лалын шашны 1 сүм Улаанбаатар хотод бусад нь нутгийн баруун бүсэд байдаг аж. Нийт шашин судлалын чиглэлээр 5’000 гаруй их сургуулийн насны оюутан, 2’400 орчим насанд хүрсэн оюутан суралцдаг бол тэдгээрийн тал орчим хувь нь бурханы шашны чиглэлээр сонгон суралцдаг. Лам хуврагуудын талаас илүү хувь нь Улаанбаатар хотод оршин сууж байна. Нийспэл хотод бурханы шашны 27 сүм хийд байдаг бол үлдсэн 130 сүм хийд нь аймаг, сумдад тархсан байдаг. Podle Mongolské statistické ročenky z roku 2005 bylo v Mongolsku 157 buddhistických chrámů a klášterů, 70 kostelů, sedm mešit a šest dalších budov patřících k jiným náboženstvím. Ve stejném roce zde bylo 2.349 buddhistických mnichů, 223 křesťanských duchovních, 349 muslimských imámů a šest dalších duchovních z jiných náboženství. Většina z křesťanských kostelů byla v Ulaanbaataru, zatímco všechny mešity a imámové jsou kromě jedné v západním Mongolsku. Kromě toho zde bylo více než 5.000 mladých studentů a přibližně 2.400 starších studentů náboženství, i když specializaci na buddhismus si vybrala asi pouze polovina z nich. I když více než polovina mongolských mnichů sídlí v Ulaanbaataru, je v hlavním městě pouze 27 klášterů a ostatní jsou rozptýleny v dalších ajmacích a geografických oblastech.
Мөн Монголын бурханы шашны түүхэнд шинээр гарсан зүйл бол эмэгтэй санваартнууд бөгөөд өдгөө Улаанбаатар хотод хэд хэдэн эмэгтэй хуврагуудын хийд хурал номын үйл ажиллагаа явуулж байна. Jsou zde také, poprvé v historii Mongolska, nově zakládané ženské kláštery, které většinou sídlí v Ulaanbaataru.
Бөө мөргөя болон өөр бусад шашнууд зэрэгцэн оршиж байгаа нь Šamanismus a další náboženství
Эртний бөө мөргөлийн зан үйл нь өнөө хүртэл хадгалагдсаар ирсэн бөгөөд тус улсын нийт хүн амын 4 хувь нь бөө мөргөлтөн ажээ. Бөө мөргөлийн итгэл үнэмшил нь мөнх тэнгэрийг шүтэн дээд тэнгэртэй холбогдох юм. Бөө нь засал, жатга хийх ба онгодоо буулган эгэл ертөнцийг тэнгэртэй холбох зэргээр хүмүүст үйлчилдэг. Бурханы шашинтнууд болон лалын шашинтнууд нь бөө мөргөлийн зан үйлээс заримыг нь авсан бол эргээд энэ шашнуудаас бөө мөргөлийн зан үйлд ихээхэн нөлөө оржээ. Původní tradice Mongolska jsou stále aktivní, oficiálně se k šamanismu hlásí asi 4 procenta Mongolů. Tradiční náboženství obsahuje animistický pohled na svět s uctíváním Věčného Nebe. Šamani neboli boo, jsou iniciováni, aby sloužili komunitě jako léčitelé a prostředníci mezi materiálním a duchovním světem. Tyto domorodé tradice přijali mnoho rysů z buddhismu i islámu a na oplátku zas tyto původní tradice mají velký vliv na jejich praxi.
Монголын түүхэнд өөр өөр шашин оршиж байсан тухай баримт байдаг. Хэдийгээр Чингис хаан (1162-1227) бөө мөргөлтөн байж мөнхтэнгэрийг шүтдэг байсан боловч тэрээр өөр бусад шашнуудыг зэрэгцэн оршихыг хүлээн зөвшөөрсөн хамгийн анхны улсыг байгуулсан байдаг. XIII зууны эхэн үеэс Монголд шашин хоорондын уулзалт хийн шашин шүтлэгтэй холбоотой асуудлуудыг хэлэлцдэг байжээ. Тэр үед аливаа зүйлийг хийхээсээ өмнө бурханы шашны лам хувраг, христийн католик урсгалын номлогч, лалын шашны номлогч, Хятадаас гаралтай зүүний сургаал номлогчдоос зөвлөгөө авдаг байсан байна. Өнөөдөр Монголд ЮСГООО гаруй лалын шашны сүннит урсгалыг дагагчид байдаг бөгөөд тэдний олонх нь баруун хязгаарт амьдардаг. Харин христийн шашны 120’000 орчим итгэгчид байдаг байна. Америкийн нэгдсэн улсаас гаргасан судалгаагаар Улаанбаатар хотын ГООО^ООО орчим иргэнээс 30’000 орчим нь христэд итгэгчид байдаг гэжээ. V Mongolsku existuje dlouhá tradice soužití různých náboženství. Ačkoliv Čingischán (1162 až 1227) uctíval Věčné nebe, říká se, že měl první více-náboženský dvůr v zemi. Mezi-náboženská setkání se zde na začátku 13. století konala, aby se mohla diskutovat náboženská i sekulární problémy. Rady dávali buddhističtí lamové, taoisté z Číny, katoličtí kněží, muslimští imámové, kněží z východní církve z Číny a konfuciánští učenci rovněž z Číny. V Mongolsku je asi 100000, většinou sunitských muslimů, nejvíce na západě země a přibližně 120000 křesťanů. Podle amerických zdrojů, tvoří křesťané v miliónovém Ulaanbaataru asi 30000 lidí.
Монголын бурханы шашинтнууд юунд итгэдэг вэ V co věří mongolští buddhisté?
Монголын бурханы шашин урт удаан түүхэн замналыг туулахдаа Монгол орны зан заншил, ёс уламжлалтай салшгүй сүлэлджээ. Бурханы шашин МЭӨ VI зууны үеэс эхтэй. Бурхан Будда болох Гуатама Сидхарта нь гэгээрэл буюу билиг билгүүн, агуу их энэрэн нигүүлсэхүйн дээд хутгийг олж, зовлонгийн шалтгааныг олсон сургаал номлолоо айлдаж эхэлсэн бөгөөд зовлон хийгээд түүний шалтгаанаас хэрхэн гэтлэх арга замыг хүн төрөлхтөнд номлох зорилго тавьжээ. Хожим бурханы шашин өөр олон оронд дэлгэрэхдээ тухайн орны соёлд нийцэн өөрчлөгдсөн байна. Буддын сургаалыг дэлгэрүүлэгчид Энэтхэгээс Төвд, Хятад, Солонгос, Япон, Төв Ази болон зүүн зүгт Шри Ланка зэрэг урд зүгийн орнуудад бурханы сургаалыг түгээсэн байна. Явцын дунд их, бага хөлгөний ёс бий болсон бөгөөд Монгол оронд их хөлгөний шашин дэлгэрсэн юм. Эл их, бага хоёр хөлгөний ёсны үндсэн ялгаа нь зовлонгоос гэтлэн нирваанд орох зам мөрийн үзэлд байдаг. Бага хөлгөний ёс нь зүүн Азид дэлгэрсэн байх агаад энэ ёсны үзлээр хүн зөвхөн өөрийн тусын тулд нирваанд орно гэж үздэг. Харин их хөлгөний ёсоор хүн хамаг амьтны тусын тулд гэгээрлийн хутгийг олно гэж үздэг. Их хөлгөний ёс Энэтхэгээс зүүн болон хойд зүгт Хятад, Төвд, Солонгос, Вьетнам, Тайвань, Монгол зэрэг орнуудад дэлгэрчээ. Монголд дэлгэрсэн бурханы шашны их хөлгөний ёс нь бурханы шашны үндсэн уламжлалт чигийг барьдаг ч үүнд Төвдийн бурханы шашны нөлөө ихээхэн шингэсэн байдаг. Mongolský buddhismus je unikátní směs různých místních tradic, které do něj byly včleněny během jeho dlouhé historie. Buddhistická tradice sahá do doby šestého století př. n. l., kdy Buddha, Sidhartha Gautama dosáhl stavu vznešené moudrosti a soucitu, která se označuje jako osvícení a začal vyučovat. Objevil příčinu utrpení a chtěl lidem sdělit cestu, díky které se mohou vydat z jejího držení. Během následujícího tisíciletí se náboženství vyvíjelo a měnilo s tím, jak se setkávalo s různými zeměmi a kulturami: misionáři ho přivedli z Indie do Tibetu, Číny, Koreje a Japonska, dále pak na sever do Centrální Asie, na jih na dnešní Srí Lanku a do zemí jihovýchodní Asie. Cestou vznikali různé změny a rozkoly, především mezi tradicí Theravády a Mahajány, z nichž ta druhá se týká právě Mongolska. Základní rozdíl mezi těmito dvěma leží v koncepci toho, jak můžeme dosáhnout osvobození od utrpení a vstupu do blaženého stavu nirvány. V Theravádové tradici, kterou najdeme hlavně v Jihovýchodní Asii je důvodem pro dosažení nirvány nebo dokonalého osvícení, osvobození sama sebe; v tradici Mahájánového buddhismu je to v zájmu osvobození všech cítících bytostí. Některé z oblastí, v nichž Mahájánový buddhismus existuje dnes, jsou Indie, Čína, Tibet, Japonsko, Korea, Vietnam, Taiwan a Mongolsko. Současný mongolský mahájánový buddhismus silně čerpá z toho tibetského, při současném zachování mnoha stop původních před-buddhistických tradic.
Хутагтын найман гишүүн Ušlechtilá osmidílná stezka
Бурханы шашны үндсэн сургаалиар бол амьтан бүхэнд гэгээрэлд хүрэх чадамж бий гэж үздэг. Иймээс ч хамаг амьтныг хүндлэх тухай сургадаг. Түүнчлэн энэрэн нигүүлсэхүйн сургаал буюу хамаг амьтныг зовлонгоос гэтлээсэй хэмээн бусдыг энэрэн нигүүлсэх бодь сэтгэл хийгээд зовлонгийн шалтгааныг бодьгалсын өөрийнх нь урьд үйлдсэн муу үйлийн үр дагавар гэдгийг танин барих билиг оюун болно. Зовлонгоос гэтлэхийн аньсанд Хутагтын найман гишүүнийг өөрт дадуулдаг. Энэ нь зөв үзэл, зөв онол, зөв үг, зөв үйлсийн хязгаар, зөв тэжээл, зөв хичээл, зөв дурьдахуй, зөв самади болно. Хутагтын найман гишүүнийг лам хувраг, сүсэгтэн олон байгаль орчныг хамгаалах, шударга ёсыг хөхүүлэх, боловсролыг дэмжих зэрэг үйлст дадуулдаг билээ. Jedním z hlavních učení mongolského buddhismu je, že všechny bytosti mají potenciál dosáhnout osvícení (neboli „buddhovskou podstatu“) a tak by všechny bytosti měli být respektovány. Dalším z ústředních principů je soucit – altruistická touha aby všechny bytosti byl osvobozeny od utrpení – a poznání, že všechno utrpení je způsobeno negativními činy v minulosti. Cesta k ukončení utrpení je v buddhismu to, co se nazývá „Ušlechtilá osmidílná stezka“. Ta zahrnuje kultivaci vědomí (skrze praxi pravého pochopení a pravé motivace), etické chování (skrze pravou řeč a pravé činy a prvou životosprávu) a mentální kázeň (skrze pravé úsilí, pravou všímavost a pravé soustředění). Je to právě tato osmičlenná stezka, kterou se mniši, mnišky a další členové širší buddhistické komunity snaží dodržovat, když podnikají kroky v oblasti ochrany přírody, podpory spravedlnosti a podpory vzdělání a vhodných rozvojových inicitativ.
Бодьсадва
Энэрэн нигүүлсэхүйн бодит жишээ бол Бодьсадва юм. Бодьсадва нь гэгээрлийн зэрэгт хүрсэн хэдий ч өөрт нь аврал одуулсан амьтан бүгдийг гэгээрэлд хөтлөхийн тулд өөрөө нирваанд оролгүй үлдэн амьтны тусыг үйлдэгч бодьгал билээ. Монголчуудын шүтдэг бодьсадва нь Жанрайсиг юм. Бодьсадвагийн энэрэн нигүүлсэхүйн сургаал номлол нь нийт Монголын бурханы шашинтнуудын хувьд байгаль орчныг хамгаалах үндсэн цөм ухагдахуун нь болдог байна.
Bodhisattva
Typickým příkladem soucitu jsou bódhisattvové. Jsou to bytosti, které dosáhly stavu osvícení, ale rozhodly se zůstat a odložit svůj vstup do nirvány aby byly inspirací pro ostatní a použily své zásluhy k osvobození všech těch, kterých se k nim v pravdě modlili. Hlavním bódhisattvou v Mongolsku je Avalokitéšvara (též zvaný Kuan Yin a Čenrezig) a učení kolem bódhisattvů a jejich soucit jsou jádrem všech mongolských buddhistických ekologických iniciativ.
Монголын бурханы шашин
Монгол оронд бурханы шашин дэлгэрэхдээ номлол, бүтээл, сүсэг бишрэлийн систем нь Монголын ахуй нөхцөлд зохицон дэлгэрсэн байдаг. Жишээлбэл: лам хүний өмсгөл болох дээлийг туйлын хүйтэн уур амьсгалд тохируулан дулаан, зузаан хийсний зэрэгцээ хурал уншлагын зан үйлээ Төвд лам нарын уншлага ая дангаас өөрөөр дэглэжээ. Гадны гийчдэд хамгийн түрүүнд ажиглагддаг онцгой зүйл бол цэнхэр хадаг. Ёслолын үед Төвдүүд цагаан, шар өнгийн хадаг хэрэглэдэг бол Монголчууд цэнхэр өнгийн хадаг хэрэглэдэг. Энэ нь мөнх тэнгэрийг шүтдэг бөө мөргөлийн эртний зан үйлтэй холбоотой бөгөөд яахын аргагүй Монголын бурханы шашны онцлог мөн билээ.
Mongolský buddhismus
Buddhismus od svého přijetí v Mongolsku přizpůsobuje svou praxi i víru mongolskému kontextu. Například mnišská roucha byla zvlášť silná, aby odolala extrémním mrazům v zimě, zároveň se zde velmi lišil ceremoniální protokol i předčítání náboženských textů od těch v Tibetu. Něco čeho si člověk všimne velmi rychle je používání modrého šátku chadag na rozdíl od žlutých a bílých používaných v Tibetu. Toto odkazuje na starou šamanskou tradici uctívání Věčného nebe, které bylo tradičně uctívané modrým řetězem a nyní jde o velmi důležitou součást mongolského buddhismu.
Түүнчлэн онгон дагшин уулс, гол ус ба тэдгээрийн эзэд болох лус савдагийн тухай зан үйлийг орхиогүйгээр үл барам харин ч өөрийн уламжлалдаа тохируулан авч хэрэглэсэн байна. Онгон дагшин газрыг бурханы шашны лус савдаг буюу уул, усны эзэд эрхшээдэг гэж үздэг сүсэг бишрэлийн систем нь байгаль орчныг хамгаалах ухамсарыг бий болгодог. Овоо болон чулуун хөшөө босгох нь бөө мөргөлийн зан үйл байсан боловч хожим аливаа баяр наадмын өмнө бурханы шашны зан үйлээр тахидаг болгожээ. Podobně nebyli zničeny ale začleněny animistické praktiky týkající se přírodních posvátných míst a jejich duchů. Posvátná místa byla uznána jako území buddhistických nágů nebo přírodních duchů a jejich uctívání bylo a je spojeno s ochranou životního prostředí. Posvátné hromady kamení – Ovoo, původně šamanská tradice, začala být uctívána při buddhistických obřadech, často následujících po sportovním festivalu naadam.
XX зуун
XX зууны эхэн үед Монгол оронд 1 ‘000 гаруй бурханы шашны сүм хийд байжээ. Өнөөгийн Улаанбаатар хотыг том гэсэн утгаар Их хүрээ хэмээн нэрийдэж байв. Их хүрээнд Төвд, Монголын бурханы шашинтнуудын оройн дээд Далай лам, Ванчин богд нарын удаа орох гэгээнтэн Богд хаан Жавзандамба хутагт суурин заларч байв. Манжийн дарангуйллыг түлхэн унагасны дараа 1921 онд Зөвлөлт холбоот улсаар дэмжүүлсэн коммунист засгийн газар байгуулагдаж бурханы шашин, бөө мөргөлийг хориглон хурал ном, зан үйлийг нь хааж олон арван мянган лам хувраг болон бөө нарыг егүүтгэсэн хэлмэгдүүлэлтийг эхэлжээ. 1937 оноос 1944 оны хооронд явуулсан хэлмэгдүүлэлтийн шуургаар бурханы шашныг бүрэн үгүй хийсэн байна. Зөвлөлт холбоот улсын Буриад зоныг ч хэлмэгдүүлэлтийн хар шуурга дайрсан гэдэг. 407000 орчим лам нарыг баривчилан эрдэм номтой дээд лам нарыг егүүтгэн дунд лам нарыг 10 жилийн хугацаатайгаар шоронд хорьсон бол бага залуу лам нарыг хүчээр энгийн ард болгон үйлдвэрт ажиллуулах, цэрэгт дайчлах зэргээр номын мөрөөс холдуулсан байна. Энэ хугацаанд бүх сүм хийдүүдийг хааж, ихэнхийг нь бүрмөсөн устгасан байдаг. 1944 онд Гандантэгчэнлин хийд дахин сэргэсэн ч төрөөс тавих хатуу хяналтын дор хурал номын үйл ажиллагаагаа явуулж байв. Тэр үед бурханы шашны зан үйлийг төрийн бодлогоор хориглосны улмаас бурханы шашин ард түмний амьдралаас ихэд хөндийрсэн ажээ. Бурханы шашны судар номуудыг ихээр шатааж устгасан бол бас цөөнгүйг нууцаар хадгалан авч үлдэж чадсан байдаг. 1960 онд үндсэн хуулиар иргэний шашин шүтэх эрх, эрх чөлөөг тунхагласан боловч шашин номын үйл ажиллагааг төрөөс хязгаарласан байдлыг хэвээр үлдээсэн байна. 1970 онд Монголын бурханы шашны их сургууль байгуулагдаж бурханы шашныг судлах боломж нээгдсэн байдаг. Энэ сургуулийг төгссөн лам хуврагууд 1 990 оноос эдүгээг хүртэл Монголд төдийгүй хөрш зэргэлдээ Буриадад бурханы шашныг дахин сэргээх үйлст манлайлан ажиллаж байна. Энэ хугацаанд 200 орчим сүм хийд дахин сэргээгдэж сүсэгтэн олны сэтгэл зүрхэнд орон зайгаа дахин эзэлжээ. Өнөөгийн байдлаар Монголчуудын олонх нь эцэг өвгөдөөс шүтэж ирсэн бурханы шашны зан үйл, хурал номын үйл ажиллагаанд оролцон амьдралын чухал мөчлөгүүдээ лам хуврагуудад айлтган даатгадаг хэвээрээ байна.
Dvacáté století
Počátkem dvacátého století bylo v Mongolsku více než tisíc klášterů a chrámových komplexů.Ulaanbaatar byl znám jako Ich Churee, tedy “Velký klášter” a byl sídlem Džebtsundamby, rovněž známým jako Bogd Gegeen nebo Bogd chaan. V církevní hierarchii tibeto-mongolského buddhismu byl na třetím místě za Dalai a Pančhen lámou. Po kolapsu Mandžuské říše se v roce 1921 dostala k moci sověty podporovaná komunistická vláda. Stejně jako v sovětském Burjatsku byl buddhismus i šamanismus stále více potlačován i v Mongolsku. Rituální místa byla zničena a tisíce mnichů a šamanů bylo zabito. Série čistek, které proběhly v letech 1938 – 1944, vedly k téměř úplnému vyhlazení buddhistických lámů. Bylo zatčeno více než 40000 lámů: výše postavení byli popraveni, ti na středních postech byli uvězněni na více než deset let a novicové byli nuceni se svlékat a pracovat v továrnách nebo museli vstoupit do armády. V této době byly prakticky všechny kláštery a chrámy uzavřeny a většina z nich kompletně zničena. V roce 1944 bylo dovoleno, i když pod přísným dohledem, znovu otevřít klášter Gandan. Do této doby se nicméně podařilo kompletně odstranit buddhismus z veřejného života, většina rituálů a slavností byla zakázána nebo sekularizována a většina súter nebo buddhistických textů byla zničena nebo ukryta. I když byla ústavou z roku 1960 zaručena svoboda vyznání, tak zde byla stále pouze velmi omezená tolerance náboženských aktivit. V roce 1970 byla znovuotevřena Mongolská buddhistická univerzita, která umožňovala studium mongolského buddhismu. Někteří z prvních absolventů převzala po roce 1990 vůdčí úlohu v rámci oživení buddhismu v Mongolsku a sousedním Burjatsku. Od té doby bylo znovuotevřeno více než 200 klášterů a dalších náboženských míst a zdá se, že buddhismus zažívá obrovské oživení i v srdcích běžných lidí. Mnoho Mongolů se dnes účastní náboženských obřadů a dost jich také konzultuje s lamy důležité události, stejně tak jak to dělali jejich prarodiče.
XXI зуун
Өнөөдөр Монголын бурханы шашинд шинэ хандлага ажиглагдаж байна. Орчин үеийн хотжилт нь шинэ боломжуудыг бий болгодог хэдий ч бас олон сөрөг үр дагаварыг араасаа дагуулдаг. Рационалист үзэл нь хүмүүсийг зүгээр нэг дагахын оронд судалж ухаарахыг зүгээр нэг хүндэтгэхийн оронд учир шалтгааныг нь олохыг эрмэлзүүлдэг болгожээ. Энгийн сүсэгтэн олны сэтгэлгээнд өөрчлөлт гарсан бол лам хуврагуудын сэтгэлгээнд ч өөрчлөлт гарсан байна. Ихэнх лам хуврагууд хот орон газар сууршихыг илүүд үзэх болсон тул хөдөө орон нутагт сүм хийд барьж байгуулах тал дээр хүндрэл гарах болов. Өөр нэг асуудал бол лам хуврагууд сүм хийддээ бус харин тус тусынхаа гэрт ар гэрийхэнтэйгээ амьдарч байгаа явдал юм. Энэхүү эгэл ертөнцийн үймээнт амьдрал нь тэдэнд өөр сонирхол болоод өөр хандлага төрүүлэх магадлалтай. Харилцаа холбоо хөгжсөнөөр лам хуврагуудад дэлхийн өөр бусад орны бурханы шашинтнуудтай харилцаа тогтоох боломж бий болжээ. Мөн лам хуврагуудад гадаадад суралцах боломж нээгдэв. Эдүгээ олон залуу лам нар Энэтхэг улсад үйл ажиллагаагаа явуулж буй Төвдийн бурханы шашны чанга дэг жаягтай сүм хийдүүд, дацан сургуулиудад суралцаж байна. Гадаадад суралцагсад болон дотоодод суралцсан лам нарын хоорондын харилцаа цаашид ямар байдлаар явахыг цаг хугацаа харуулах бизээ.
Dvacáté první století
Buddhismus stejně jako Mongolský národ sám, hledá nový pohled na sebe sama. Modernita a urbanizace přinesla nové možnosti a výzvy. Racionalizmus vyvolal touhu po porozumění, spíše než po následování; touhu po ptaní, spíše než po pouhém klanění. Nezměnila se pouze společnost ale i sangha. Proces zakládání komunit a nových chrámů na venkově se zdá být složité – většina mnichů zjevně preferuje městský život. Další velkou změnou je to, že většina mnichů nepřespává v klášterech ale bydlí doma se svými rodinami. To nevyhnutelně povzbuzuje zcela odlišné zájmy a rozptýlení. Současně dovoluje rostoucí možnost komunikace vyšší interakci mezi buddhistickými komunitami na celém světě. Mongolští mniši jezdí studovat do zahraničí – nejčastěji do Indie, kde se jim dostává učení od tibetské exilové komunity – zde ve všech klášterech platí striktní klášterní pravidla. Až čas ukáže, jaký vliv bude mít interakce těchto mnichů s těmi, kteří se učili v Mongolsku.
Англи улсад төвтэй Төвдийн сан, Асрал ТББ, Их Хөлгөний Уламжлалыг Хадгалах төв (Төвдийн хувилгааны дүр болох Балбын их ламтны удирддаг) зэрэг Төвдийн бурханы шашны байгууллагууд өнөөгийн байдлаар Монголын бурханы шашныг дахин сэргэхэд дэмжлэг туслалцаа үзүүлж байна. Эдгээр байгууллагууд Монгол лам хуврагуудыг дотоодод болон Энэтхэг улсад суралцахад тэтгэлэг олгодог бөгөөд бурханы номыг энгийн сүсэгтэн олонд хүртээмжтэй болгох үүднээс бурханы шашны ном сургаалыг хэвлэн нийтлэж ном буяны үйл ажиллагаа явуулж байна. V Mongolsku v současnosti pomáhá s obnovou buddhismu několik tibetských buddhistických organizací: především britská Tibet Foundation, nevládní organizace Asral a Nadace pro zachování mahájánové tradice (pod vedením tibetského a nepálského reinkarnovaného lámy). Jejich aktivity zahrnují sponzorování studia mnichů a mnišek v Mongolsku a Indii, vydávání náboženských textů a přístupnějších brožur pro laické praktikující a podporu charitativní činnosti v Mongolsku v souladu s buddhistickými principy.
Бурханы шашинд эмэгтэйчүүдийн эзлэх байр суурь Ženy v buddhismu
1 990 оноос өмнө Монголд эмэгтэйчүүд сахил санваар хүртэх нь их ховор байжээ. Иймээс өнөөгийн эмэгтэй санваартнууд Монголын эмэгтэй хуврагуудын анхдагч үе нь болж байна. Эмэгтэй санваартнуудын сахил нь дотроо хоёр хуваагдана. Před rokem 1990 byly v Mongolsku ženy vysvěcovány jen velmi zřídka; dnešní mnišky jsou tedy první generací ordinovaných ženských buddhistických praktikujících. V Mongolsku jsou pro ženy dva typy buddhistických slibů.
1. Гэцүлмаа. Энэ нь 36 сахил сахина.
2. Гэнэнмаа. Энэ нь үндсэн таван сахил болох амьтны амь таслах, эс өгснийг авах, худал өгүүлэх, буруу хурьцал үйлдэх, архи уух зэргийг цээрлэнэ. Энэ таван сахилыг эрэгтэй, эмэгтэй ялгаагүй авч сахиж болдог онцлогтой. Гэнэнмаа нь өдрийн цагт хурал номдоо хураад оройн цагт гэртээ харьдаг тул гэр бүлийн амьдрал үүсгэж болдог аж. Төрөх тохиолдолд хүүхдээ асрахаар хийд орноосоо жилийн чөлөө авдаг байна. Хувцаслалтын хувьд лам хувцас өмсөхөөсөө илүү улаан хүрэн өнгийн дээл өмсөнө. Зарим тохиолдолд шар дээл ч өмсдөг. Харин үсээ авахуулах шаардлагагүй.
1. Plně vysvěcené mnišky mají titul Geculma, který zahrnuje 36 klášterních slibů.
2. Laické sliby Genenma, zahrnují slib nezabíjet, nekrást, nelhat, nedopustit se žádného nevhodného sexuálního chování a neužívat omamné látky. Tyto sliby přijímá mnoho buddhistů v Mongolsku a to jak muži tak ženy. Ženy, které přijaly slib Genenma bývají během dne v klášteře ale na noc se vracejí do svých domovů. Mají dovoleno se oženit a pokud mají děti, odcházejí na jeden rok z kláštera, aby se mohly starat o dítě. Většinou nosí červený nebo někdy žlutý deel (tradiční mongolský oděv) spíše než buddhistický oděv a neholí si vlasy.
Улаанбаатар хотод Н. Гантөмөрийн 1990 онд (тэрээр мөн онд санваар хүртсэн) үүсгэн байгуулсан Төгс Баясгалант хийд, Их Хөлгөний Уламжлалыг Хадгалах Төвийн харъяа Дулмаалин хийд болон Нар Хажид зэрэг эмэгтэй санваартнуудын хийд байдаг. Төгс Баясгалант хийдэд 21 эмэгтэй санваартан суудаг ба ихэнх нь Өндөр гэгээний нэрэмжит бурханы шашны дээд сургуульд суралцдаг. Эдгээр эмэгтэй санваартнууд энэ дээд сургуулиас бурханы шашны чиглэлээр бакалаврын зэрэгтэй төгсөх анхны эмэгтэй оюутнууд болж байна. Эдгээр эмэгтэй санваартнуудын хийдүүд нь бусад сүм хийдүүдийн адил үйл ажиллагаагаа явуулдаг юм. V Ulaanbaataru jsou dva ženské kláštery vedené Mongoly a jeden Tibeťany. První z nich, Togs Bayasgalat – Nebe radosti, byl založen v roce 1990 její současnou hlavou je N. Gantumur, která se stala v témže roce laickou buddhistickou mniškou. V roce 2008 zde bylo 21 mnišek, z nichž polovina nedávno navštěvovala Zanabazarovu buddhistickou univerzitu, což bylo poprvé, kdy na této univerzitě byl udělen bakalářský titul v buddhistických studiích na této univerzitě. Stejně jako mnoho dalších klášterů, i tento je otevřen pouze přes den – na noc se mnišky vracejí domů.
Дулмаалин хийд нь Монголын анхны дотуур байртай эмэгтэйчүүдийн хийд бөгөөд 2001 онд хуучин Дарь эхийн сүмийн туурин дээр нээгдсэн аж. 14 хуврагтай. Төвд хэл дээр бурханы шашны номыг судалдаг. Байгаль орчныг хамгаалах үйл ажилд оролцдог. Ženský klášter Dolma ling, spadající pod Nadaci pro zachování mahayánové tradice (FPMT) je první ženský klášter v Mongolsku, kde mnišky i bydlí. Byl založen v roce 2001 na pozemku původního kláštera Dari Echiin sum a dnes zde žije 14 vysvěcených mongolských mnišek. Mnišky se učí tibetštinu a buddhistické písma a také se zapojují do některých ekologických terénních aktivit. Dalším aktivním mongolským ženským klášterem v Ulaanbaataru je Nar Chadžid.

*1/
This publication was funded by NEMO (Netherlands Mongolia Trust Fund on Environmental Reform-II) at the World Bank, and was created by ARC (Alliance of Religion and Conservation) in partnership with Gandan Tegchenling Monastery, MNET, (Mongolian Ministry of Nature, Environment and Tourism), and TTF (The Tributary Fund). It was produced and translated into Mongolian by Gandan Tegchenling Monastery (the Centre of Mongolian Buddhism), supported by MNET, Mongolia.